Kā uzņemt D vitamīnu

Ir trīs veidi, kā cilvēks var iegūt sev tik nepieciešamo vitamīnu D:

  • Saules stari un solārijs;
  • Uzturs - daži dzīvnieku valsts produkti;
  • Vitamīnu D saturošie uztura bagātinātāji un medikamenti.

Apskatīsim katru no šiem veidiem:

Saules stari un solārijs

Pēc daudzu ekspertu domām atrašanās saulē 15-30 minūtes ar atkailinātu seju, rokām un kājām trīs reizes nedēļā būtu pietiekami, lai mēs saņemtu pietiekošu daudzumu D vitamīna, pie nosacījuma ja dzīvojam valstīs, kuras atrodas līdz 40 platuma grādiem. Tomēr aiz 40 ziemeļu platuma grāda saules starojums ir nepietiekams – jo tālāk uz ziemeļiem, jo mazāks starojums sasniedz zemi. Diemžēl Latvija atrodas tālu aiz šiem maģiskajiem 40 ziemeļu platuma grādiem. Ja gribam precīzāk: Latvija atrodas starp 55,40 (galējais dienvidu punkts) un 58,05 (galējais ziemeļu punkts) ziemeļu platuma grādiem, tāpēc regulāra atrašanās saulē 3 reizes nedēļā pa 15 minūtēm mūs nodrošina ar D vitamīnu tikai laika posmā no maija līdz oktobrim. Un retorisks jautājums - vai arī šajā laika posmā regulāri ir saulains laiks 3 reizes nedēļā, un tajās dienās kad ir – vai mēs regulāri izmantojam „saules peldes”? Bez tam, nav ieteicams speciāli paildzināt atrašanos tiešajos saules staros, jo daudzi zinātniskie pētījumi pierādījuši vēža riska palielināšanos UV staru ietekmē. Tas attiecās arī uz solārija apmeklēšanu. Tamdēļ nepieciešams sabalansēt atrašanos saulē ar papildus D vitamīna uzņemšanu.

Saule

  • dermatologi neiesaka zīdaiņiem atrasties tiešos saules staros;
  • lietojot krēmu ar aizsardzību pret ultravioletajiem stariem, piemēram, ar faktoru 8, samazinās D vitamīna veidošanās ādā par 97,5 %;
  • saules apdegumi un regulāra ultravioletās gaismas iedarbība (arī solārijs) palielina ādas vēža risku un būtiski paātrina ādas novecošanos.

Uzturs

Diemžēl ir ļoti maz produktu, kuros sastopams D vitamīns dabiskā veidā: tās ir treknas zivis (skumbrijas, laši, sardīnes), mazākā koncentrācijā atrodams arī olas dzeltenumā un dzīvnieku aknās.
Piemēram, lai cilvēks ar uzturu saņemtu nepieciešamo D vitamīna diennakts devu (10µg ), viņam katru dienu būtu jāapēd kāds no minētajiem produktiem:

  • - svaigs lasis: 100 gr
  • - sardīnes eļļā: 150 gr
  • - tuncis eļļā: 200 gr
  • - olas dzeltenums: 20 gab

Ir valstis, kurās uzturs tiek bagātināts jau ražošanas procesā – Skandināvijā ir valsts programmas, kur D vitamīnu pievieno pienam vai margarīnam, tādējādi palīdzot nodrošināt valsts iedzīvotājus ar nepieciešamo D vitamīna daudzumu. Latvijā pagaidām tas netiek praktizēts, tamdēļ katram pašam ir jārūpējas par sevi un saviem bērniem.

D vitamīnu saturošie medikamenti un uztura bagātinātāji

Lai nodrošinātu papildus D vitamīna uzņemšanu, ir ieteicams lietot D vitamīnu pilienu, kapsulu vai tablešu veidā. Ērta un ekonomiski izdevīga forma visām vecuma grupām ir D vitamīnu saturoši pilieni (NATEO D pilieni un NATEO D pilieni FORTE), kuri ir

  • - dabiskas izcelsmes;
  • - ērti dozējami ar pipeti;
  • - bez garšas un smaržas.

Savukārt dažāda stipruma NATEO D kapsulas palīdz nodrošināt nepieciešamo daudzumu D vitamīna ikdienas uzturā pieaugušajiem un lieliem bērniem.

Secinājums:

Mūsu platuma grādos saules gaisma un uzturs nav pietiekams D vitamīna avots. Tāpēc tik lielam iedzīvotāju skaitam ir zems un ļoti zems D vitamīna līmenis organismā. D vitamīnu saturošie uztura bagātinātāji (piemēram, NATEO D vitamīns pilienos vai kapsulās ) ir nepieciešami, jo īpaši gada tumšajā laikā, lielākajai daļai iedzīvotāju - tajā skaitā grūtniecēm, jaundzimušajiem un bērniem, kā arī cilvēkiem gados.